שבט יוסף (אפרים ומנשה)

שבט יוסף (אפרים ומנשה)

יוסף, בנו ה-11 האהוב של יעקב אבינו בכור לאמו רחל אשתו האהובה של יעקב, היה דמות מרכזית ומשמעותית בספר בראשית. הוא נולד לרחל לאחר שנים של עקרות, והיה אהוב במיוחד על אביו והיה גם הכי דומה לאביו ותכונותיו כאביו כשנולד יוסף אז כבר קיבל יעקב את התוקף לפגוש את עשיו אחיו ״בית יוסף להבה ובית עשיו לקש״. חלומותיו הנבואיים והכתונת הפסים שקיבל מאביו עוררו את קנאת אחיו, שמכרו אותו לעבדות במצרים. למרות הקשיים הרבים שחווה, כולל עבדות ומאסר, יוסף לא איבד את אמונתו. בזכות חכמתו ויכולתו לפתור חלומות, עלה לגדולה והפך למשנה למלך מצרים. יוסף השתמש במעמדו כדי להציל את משפחתו ואת מצרים מרעב, ובסופו של דבר הביא להתיישבות בני ישראל במצרים. סיפורו מדגים ערכים של אמונה, סליחה, וראיית יד ההשגחה גם במצבים קשים.

אפרים ומנשה הם בניו של יוסף, שנולדו לו במצרים, ונכדיו של יעקב. בתורה, הם זוכים למעמד מיוחד כאשר יעקב מאמץ אותם כבניו ממש, ומעניק להם מעמד שווה לשאר בניו. בברכת יעקב לבני יוסף, הוא מצליב את ידיו ומברך את אפרים הצעיר לפני מנשה הבכור, תוך שהוא מנבא כי אפרים יהיה גדול ממנשה. מאז הפכו השניים לסמל לברכת ילדים בעם ישראל.. דמויותיהם של אפרים ומנשה מסמלות את המשכיות השושלת של יעקב גם בגלות מצרים, ואת יכולתם של צאצאי יעקב לשמור על זהותם גם בסביבה זרה. הם הופכים לשני שבטים נפרדים בעם ישראל, כשלרוב הם מכונים יחד כ"בית יוסף". השם ״יוסף״- מדבר שיש בו את אלמנט ההוספה והכפל, ואכן יצאו ממנו שני שבטים. בברכת משה, הם מתוארים כבעלי כוח רב ומשפיעים.


ברכות יוסף

ברכת רחל בלידתו (בראשית ל׳)

״וַתִּקְרָ֧א אֶת־שְׁמ֛וֹ יוֹסֵ֖ף לֵאמֹ֑ר יֹסֵ֧ף יְהֹוָ֛ה לִ֖י בֵּ֥ן אַחֵֽר׃״

ברכת יעקב (בראשית מ״ט)

"בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף בֵּן פֹּרָת עֲלֵי-עָיִן בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי-שׁוּר; וַיְמָרְרֻהוּ וָרֹבּוּ וַיִּשְׂטְמֻהוּ בַּעֲלֵי חִצִּים; וַתֵּשֶׁב בְּאֵיתָן קַשְׁתּוֹ וַיָּפֹזּוּ זְרֹעֵי יָדָיו מִידֵי אֲבִיר יַעֲקֹב מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל; מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם; בִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל-בִּרְכֹת הוֹרַי עַד-תַּאֲוַת גִּבְעֹת עוֹלָם תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו ״

ברכת משה (דברים ל״ג)

״לְיוֹסֵף אָמַר: מְבֹרֶכֶת ה' אַרְצוֹ, מִמֶּגֶד שָׁמַיִם מִטָּל וּמִתְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת. וּמִמֶּגֶד תְּבוּאֹת שָׁמֶשׁ וּמִמֶּגֶד גֶּרֶשׁ יְרָחִים. וּמֵרֹאשׁ הַרְרֵי קֶדֶם וּמִמֶּגֶד גִּבְעוֹת עוֹלָם. וּמִמֶּגֶד אֶרֶץ וּמְלֹאָהּ וּרְצוֹן שֹׁכְנִי סְנֶה, תָּבוֹאתָה לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו. בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו, בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח יַחְדָּו אַפְסֵי אָרֶץ, וְהֵם רִבְבוֹת אֶפְרַיִם וְהֵם אַלְפֵי מְנַשֶּׁה״


שבט מנשה

ברכת יוסף (בראשית מ״א)

״וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי.״

שמו מסמל את הנחמה שיוסף מצא אחרי כל הקשיים שעבר.

  • אבא: יוסף בן רחל
  • אמא: אסנת בת דינה בת לאה
  • תאריך לידה: אייר
  • סמל : ראם
  • אבן בחושן: שהם
  • צבעים מקושרים: שחור
  • נחלה: שתי נחלות, אחת בשטח ארץ ישראל ואחת בעבר הירדן המזרחי. צפון השומרון ובעבר הירדן הגולן ומערב הבשן (ממלכת עוג מלך הבשן)
  • חודש משויך: חשון
  • ספירה: גבורה
  • אור: חוזר
  • יסוד: האש שבמים
  • צד: מערב ביחד עם אפרים ובנימין
  • כמות מפקד במדבר: 32,200
  • יום בשבוע: חמישי
  • בריאה: עופות
  • כוכב: מאדים
  • אות: נ׳
  • צירוף שם הוויה: והה"י יהה"א
  • חוש: הריח
  • מזל: עקרב
  • תהילים: פ׳
  • איבר: דקין
  • בית : מוות

תכונות חיוביות

  • הכלת הסביבה
  • הוספה, הגדלת ראש
  • נעימות
  • הגנה
  • התגברות
  • הורדה למציאות
  • יכולת למחול לסביבה
  • השארת העבר מאחור
  • קדושה מגובה העיניים
  • חיבור טבעי לרצון הנשמה והדרכה של האחרים
  • שיתופי פעולה
  • גמישות
  • רגישות
  • שפע
  • יכולת ריפוי
  • חוש שישי מפותח
  • מעורבות בפרטים הקטנים

תכונות שליליות

  • מסתוריות
  • סודיות
  • איטיות
  • העדר סבלנות
  • שבירת סמכויות
  • קושי בלמידה/ לימודים
  • התפרצויות רגשיות
  • קשיי תקשורת
  • התמכרות לתענוגות
  • נטייה לאנוכיות

תפקיד רוחני

התפקיד הרוחני של שבט מנשה מתמקד בהבאת עוצמה דרך רכות ורגישות. כמחזיקי הקוטב של מים ואש, הם מגלמים את האיזון בין אסרטיביות לרגישות, ומביאים לעולם סוג ייחודי של מנהיגות פנימית. תפקידם לקדם שיח רגשי מכיל, המאפשר צמיחה והתבוננות עמוקה בזולת. מנשה מסמלים את כוח ההתחדשות והתקווה, במיוחד בזמנים קשים. הם מרפאים פחדי נטישה דרך יכולתם לשכוח את העבר ולהתמקד בפלא ההווה, מזכירים לנו את נוכחות הבורא גם ברגעי חושך ובדידות.

בעלי כישרון מיוחד להגשמה ומימוש, מנשה מצטיינים בהנעת פרויקטים הדורשים התמדה. הם מייצגים את רעיון הזוגיות והשיתוף, שואפים לפיוס והרמוניה. תפקידם הרוחני כולל גם את היכולת ליצור שיתופי פעולה ולהתמזג עם אחרים, תוך שמירה על זהותם הייחודית.

תיקון רוחני

התמודדות עם רגשות מורכבים: מנשה בעלי 2 צדדים באישיות צד האש וצד המים, הדבר שמביא לעיתים לרצון עז לשתף ולבא אמת ומצד שני קיים צד שמעדיף לעגל פינות ולהסתיר מידע. רמז נוסף לכפילות ניתן לראות בנחלתם, הם ושבט דן השבטים  היחיד שקיבלו נחלה כפולות. חצי המנשה ישבו בעבר הירדן המזרחי יחד עם ראובן וגד. על פי הפשט הסיבה שקיבלו נחלה כפולה היא שהיו שבט גדול מאוד, אך הסוד מצביע על סיבה אחרת. בשל הדרגת אמונה גבוהה של השבט מנשה , הם נבחרו להתפזר ולהזכיר לאחיהם לשמור ידע וקדושה. וזו הסיבה בגינה גם לא נכנסו לארץ חצי שבט המנשה, כיוון שתפקידם היה לשמור על התורה גם מחוץ לישראל.  מנשה יכולים להצליח בתפקידים כגון סוכני משטרה, שב"כ, פסיכולוגיים. שחקנים, קומיקאים, אומנים, תפקידים הדורשים ניוד ותנועה, או כל דבר שמצריך מהם שילוב של כוחות מנוגדים.

תחומי קריירה שבה הם בעלי השפעה: מנשה תמיד ישאפו להביא את עצמם ולהגיד את דעתם גם אם זו תעורר חוסר הסכמה או במחיר שיתפסו כחריגים. יש להם את הכוח להיות בסביבות מורכבות כדיפלומטיה, פוליטיקה, עריכת דין או בתחומי האומניות והטיפול כגון מוסיקה, מיסטיקה. הם מרפאי נפש ברמה עמוקה מאוד. התיקון שלהם כשייכים יסוד המים מתבטא בשני איזורים עיקריים- היכולת להישאר ישרים וגלויים, ושנית רגישות יתר לעיתים והעדר גבולות היכולים לפגוע בהם. עליהן להמנע שמירת סודות ושכתוצאה מהם יווצרו אתגרים תקשורת.

משיכה לתענוגות: קיימת אצל מנשה משיכה לתענוגות החומר והחושים, זקוקים מאוד למגע ולתשומת לב מרבים להתייפייף ומחוברים מאוד לגופם ולמיניותם. להיזהר ולהתרחק ממאגיה שחורה ומניאוף כיוון שיש שם שיעור פנימי עם זה. אמא שלהם אסנת, הייתה בת דינה ושכם שמלאך גבריאל העבירה למצרים לבית פוטיפר שר המצרי(ע״פ תרגום יונתן בן עוזיאל) , ולכן יש בהם שארית מסוימת של עוצמת ערווה חזקה לטוב ולרע.

הגנה מפני קנאה/עין הרע: בן פורת יוסף – ביטוי המבטא שמירה אלוקית. עין הרע לא שלטה ביוסף. למשל היה רוכב בכל מצרים והבנות היו זורקות עליו טבעות כדי שיביט בהן, אך הוא היה מסיט מבטו. ״עלי עין״: הביטוי המבטא צניעות והסתפקות המועט. עינו של יוסף עין א רצתה לזון ולהנות מדבר שלא שייך לה. יוסף נתעלה שאף על פי שהיה מושל בכל מצרים ביקש לדור רק בתוך תחומו, ליקט את הכסף ולא עשה לעצמו אוצרות או הסתר. נעשה משביר ואמצעי לפרנס את העולם, וזכה להשגחה המיוחדת כיוון שטיהר את עצמו מכל מיני סיגי קנאה.

״הנני כאן נוכח/ת במרחב הארץ ובכל צעד מפייס את עצמי, משפחתי וגופי. הנני סולח/ לעצמי ולאחרים ומאפשר לכל החלקים שלי להתגלות בפיסי ולשחרר כל מקום שהדחקתי או הסתרתי. הנני יודע שמתוך מרחק אני מבין את עצמי ומסוגל/ת לחזור שלם לסביבה ולהשפיע ממתנותיי״

מנטרה לריפוי- מכבדים אותי

שבט אפרים

ברכת יוסף (בראשית מ״א)

״וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי קָרָא אֶפְרָיִם כִּי הִפְרַנִי אֱלֹהִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי.״

שמו מבטא את הפריון והשגשוג שיוסף זכה להם במצרים.


  • אבא: יוסף בן רחל
  • אמא: אסנת בת דינה בת לאה
  • תאריך לידה: שבט
  • סמל דגל: שור
  • אבן בחושן: שהם
  • צבעים מקושרים: שחור
  • נחלה: דרום השומרון (הרי אפרים).
  • חודש משויך: תשרי
  • ספירה: חסד
  • אור: חוזר
  • יסוד: האוויר שבמים
  • צד: מערב ביחד עם מנשה ובנימין
  • כמות מפקד במדבר: 32,200
  • יום בשבוע: חמישי
  • בריאה: עופות
  • כוכב: נגה
  • אות: ל׳
  • צירוף שם הוויה: והה"י יהה"א
  • חוש: תשמיש
  • מזל: מאזניים
  • תהילים: צ״ה
  • איבר: מרה
  • בית: תשמיש

תכונות חיוביות

  • סקרנים
  • הוספה, הגדלת ראש
  • חוקרים
  • קבלת השונה
  • הופכים כל לבנה עד שמגיעים לפתרון
  • מאופקים
  • שמירה והגנות
  • סתגלנות
  • יכולת לעמוד בניסיונות
  • קצב פנימי מהיר
  • יכולות טרנספורמטיביות גבוהות (קריאת מחשבות וחלומות)
  • שיתופי פעולה
  • שפע
  • חיבור
  • יכולת ריפוי
  • חוש שישי מפותח

תכונות שליליות

  • מסתוריות
  • קושי ברוגע ואיזון פנימי
  • חוסר סובלנות
  • שחצנות
  • הפרעות קשב
  • נטייה להתמכרויות
  • בדידות
  • עוף מוזר
  • חוסר סיפוק
  • נטייה להרבות בתלונות

תפקיד רוחני

תפקידם הרוחני של שבט אפרים הוא להוביל את האנושות לרמת תודעה גבוהה יותר. כשומרי הסף בין העולם הגשמי לרוחני, הם מגשרים בין ה"אפר" הארצי ל"ים" הרוחני, ומלמדים את האדם על כוחו ליצור ולשנות את מציאותו. אפרים ניחנו ביכולות ריפוי עמוקות, במיוחד בתחום הלא-מודע והמנטלי. הם משלבים יצירתיות וחושים בריפוי, תוך שימוש במוזיקה, אמנות ותובנות פורצות דרך. בעלי אינטלקט חד וחשיבה מהירה, הם פעלתנים, אמיצים ובעלי כושר ניתוח מעולה. חברותיים מטבעם, בני אפרים אוהבים לשתף ידע ולהשתתף בשיח חברתי. הם מונעים על ידי להט פנימי ומסוגלים להשיג מטרות נשגבות כשהם מתמקדים. יכולתם להוביל שינוי ולכבוש יעדים מתבטאת בדמותו של יהושע בן נון, המנהיג הגדול שהוביל את כיבוש הארץ.

תיקון רוחני

התמודדות עם רגשות מורכבים: שבט אפרים נוטים לעיתים להתקפי זעם וחוסר סבלנות מאוד גדולים. כאשר הם לא עובדים על מידותיהם קיימת בהם מידת גאווה ושחצנות גדולה. לפעמים הם נבהלים מהעוצמות שלהם ואז מתמלאים אשמה, חרטה בושה העלולה לפגוע במערכת העיכול התחתונה וכל מערך האדמה (פי הטבעת, המעי הגס, רגליים וכו'). חשבו על הר געש כמטאפורה לשבט זה- הוא יכול להיות רדום או פעיל.

פיצול ונדידה: לפעמים מרגישים שאף אחד לא מבין אותם גם אם זה לא המצב ומחליטים להתנתק מאנשים או להתבודד. לעיתים קשה להם להפנים שלאנשים אחרים יש קצב פנימי שונה משלהם. יש לזכור שמה שגרם לאותו פיצול מצער של ממלכת ישראל ליהודה- ישראל בשנת 722, היו אותם ריבים וחיכוכי אגו בלתי פוסקים שבין רחבעם (שבט יהודה) לירבעם בן נבט (אפרים) שביקש לכונן ממלכה משלו. לבני שבט אפרים היה קשה מאוד עם אותו מעבר טריטוריאלי של העתקת ארון הברית משילה לירושלים, וזה הרגיז אותם מאוד. אחד הדברים החשובים לעתיד ישראל הוא יישוב אותו קונפליקט גלגולי בין יהודה ואפרים, משיח דוד ומשיח יוסף, שוב יעבדו יחד מתוך אהבה ואחדות וקבלת הצרכים אחד של השני. אפרים צריך לזכור שהפתרון הוא באחדות ולא בפיצול. הייתה נטייה אחרי פיצולי הממלכות ל-"זלוג" הצידה אל עבודה זרה של חומר, קטורות וקורבנות לאלים אחרים. אפרים צריך ללמוד לאהוב את עצמו ולקבל את מזגו החם והיצרי. לראות את הטוב שיש שם. כאשר בני שבט זה יעשו עבודה פנימית חזקה כולנו נרגיש בזה כי הם מקרינים אנרגיה מאוד משמעותית לשדה הקולקטיבי. 

יחס לכסף וקריירה: מבינים היטב כסף ושפע, אך הרבה פעמים בשל מלחמות פנימיות עם עצמם מפסידים אותו. עליהם ללמוד שיעורי ענווה ורכות מאחיו מנשה, ויחד הם מרכיבים את שבט יוסף השלם. אם הם עושים זאת יכולים מאוד להצליח בתחומים הבאים: מניות ובורסה, כלכלה, מחקר רפואי, ניתוח מערכות ופרויקטים, מכניקה, יזמות, ניהול, חינוך, תקשורת, חשיפת סקנדלים, עורך דין ומערכת המשפט, עיתונאות, מיסטיקה על כל גווניה, מוסיקה.

בריחה: קיימת לפעמים לברוח להתמכרויות מכל מיני סוגים, וכל דבר שישקיט את הקצב הפנימי והמלחמה הבלתי פוסקת. עליהם ללמוד לתקשר את הכאב החוצה ובכך פחות להזדקק למשני תודעה באשר הם.

קשיי מיקוד/פוקוס: לבני שבט אפרים ישנו על פי רוב קושי להתמקד בדבר אחד. שמם מכיל הרבה אותיות מיסוד האוויר. כמה שהם מאוד מחוברים למציאות, קיימת בהם במקביל אותה האש פנימית תת קרקעית שכל הזמן מבקשת לזוז, לשנות, להניע. יתכן ויש להם הרבה מעברים בחייהם- לא בהכרח מעברי דירות, אלא מעברים פנימיים מנושא לנושא, מבני זוג וכו'. עליהם לסגל רוך ורגישות פנימית לצרכיהם וללמוד גם להזין את עצמם באותם מים חיים.

הרס עצמי: אפרים צריכים לשנן את המשפט :"לא שוברים את הכלים". יש נטייה עזה לנפץ הכל הרס עצמי אם משהו לא הולך. אם לא מבינים אותו. עמוק בפנים יש לו כל מה שהוא צריך ואם הוא זוכה לעבור את אותו תיקון שאביו יוסף עבר הוא יגיע לגדולות וינהיג את עם ישראל הנהגה רוחנית שכלית.  אפרם ניחנו בכוח עצום בכל מה שקשור למשא ומתן (הסמל שלהם 2 קרני שור), להנעת פרויקטים שדרושה בהם מעורבות ומנהיגות, הם זריזים, לא מפחדים לקחת החלטות קשות ותוך כמה דקות מכירים כבר את השטח ומעורים בפרטים.

״הנני כאן נוכח/ת במרחב הארץ ובכל צעד מפייס את עצמי, משפחתי וגופי. הנני סולח/ לעצמי ולאחרים ומאפשר לכל החלקים שלי להתגלות בפיסי ולשחרר כל מקום שהדחקתי או הסתרתי. הנני יודע שמתוך מרחק אני מבין את עצמי ומסוגל/ת לחזור שלם לסביבה ולהשפיע ממתנותיי״

מנטרה לריפוי: מקבלים את הייחודיות שלי

Read more

ברכות יעקב לבניו

ברכות יעקב לבניו

ספר בראשית מסתיים בשורה של ברכות-הוראות של יעקב, לבניו שבטי ישראל. בפני מפרשי התורה עמדה השאלה: מהי מהות הברכות? מהו המסר הכולל שביקש יעקב אבינו להעביר לנו? נתבונן מעט בתוכן הברכות: ראובן, בתור בכור, ראוי היה להיות המלך. אבל הוא נדחה משום שהוא "פחז כמים", כלומר שפזיזותו עשויה

By יונה הכהן סנה
המספר שנים עשר (י״ב)

המספר שנים עשר (י״ב)

לשון הרמ״ק הקדוש בספרו הפרדס: י"ב שבטי ישראל הם מרכבה אל י״ב צורות עליונות אשר הם בספירות עצמם ע"י המציאיות כאשר נבאר ואל אותם הסב צורות עליונות נעלמות אמר כאן שהם שבטים ולשון שבטים פירש בספר הבהיר עצמו כאשר נבאר וכנגד אלו הצורות העליונות

By יונה הכהן סנה
קבוצת הפייסבוק

קבוצת הפייסבוק

קבוצת הפייסבוק "דנ"א 12 השבטים" היא מרחב וירטואלי תוסס ומגוון, המאגד בתוכו אנשים מכל קצוות הקשת החברתית והרוחנית בישראל. בקבוצה זו, חברים משתפים חוויות אישיות, תובנות ומחקרים הקשורים לשורשיהם השבטיים ולמורשת הגנטית היהודית. הפוסטים מגוונים - החל מדיונים מעמיקים על משמעות השבטים בימינו, דרך שיתוף סיפורים

By judy stroweis