שבט אשר
אשר הוא בנה השני של זלפה, שפחת לאה, ובנו השמיני של יעקב. בתורה, דמותו של אשר אינה מפורטת באירועים אישיים רבים, אך הוא זוכה לברכות משמעותיות מיעקב ומשה. בברכת יעקב, אשר מתואר כמי ש"מאשר שמנה לחמו והוא יתן מעדני מלך", רמז לשפע ולפוריות שיאפיינו את נחלתו.
המסורת היהודית מייחסת לשבט אשר תכונות של עושר, פוריות ושפע. נחלתו של שבט אשר הייתה לאורך חוף הים התיכון, אזור ידוע בפוריותו ובשמן הזית המשובח שלו. חז"ל מספרים שבנות אשר היו ידועות ביופיין ונישאו לכהנים גדולים ולמלכים.
ברכות
ברכת לאה בלידתו (בראשית ל׳)
״וַתֹּאמֶר לֵאָה בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אָשֵׁר״.
ברכת יעקב (בראשית מ״ט)
"מֵאָשֵׁר שְׁמֵנָה לַחְמוֹ וְהוּא יִתֵּן מַעֲדַנֵּי-מֶלֶךְ״
ברכת משה (דברים ל״ג)
״וּלְאָשֵׁר אָמַר: בָּרוּךְ מִבָּנִים אָשֵׁר, יְהִי רְצוּי אֶחָיו וְטֹבֵל בַּשֶּׁמֶן רַגְלוֹ״
- אבא: יעקב
- אמא: זלפה (שפחת לאה)
- תאריך לידה: כ׳ שבט
- דגל: עץ זית
- אבן בחושן: תרשיש
- צבעים מקושרים: חום, ירוק
- נחלה: מערב הגליל העליון
- חודש משויך: שבט
- אור: חוזר
- יסוד: האדמה שבאוויר
- צד: צפון עם נפתלי ודן
- כמות מפקד במדבר: 41,500
- יום בשבוע: רביעי
- בריאה: מאורות
- כוכב: שבתאי
- אות: צ׳
- צירוף שם הוויה: היו"ה האי"ה
- חוש: לעיטה
- מזל: דלי
- תהילים: פרק כ"ג
- איבר: קורקבן
- בית: חברים
תכונות חיוביות
- התחדשות
- אושר
- כוחות רוחניים
- תקתקנים
- מחוברים לקרקע
- שפע גשמי
- עמידות
- יציבות
- שלום
- שפע כלכלי
- שגשוג
- הכנסת אורחים
- הכוח שבשיתופי פעולה
- מודעות עצמית לכל נושא האכילה
- השריית ביטחון
- מעורים בפרטים הקטנים
- לא לוקחים את החיים ברצינות מדי
- בעלי חוש תיאטרלי, אוהבים במות
תכונות שליליות
- אשמה
- הפרזה
- חוסר שקט
- רגישות לביקורת
- ויתורים בקריירה
- דרמטיות
- דאגנות יתר
- התמכרות לתענוגות
- קושי בהתחברות להווה
- חוסר טקט בדיבור
- התעלמות מבעיות בריאות
תפקיד רוחני
שבט אשר הם נושאי תדר החסד ונתינה ומתנתם לעולם היא היכולת ליצר שפע, מכל הסוגים. שפע כלכלי, מנטלי, זוגי ובריאותי. 2 מאותיות שמם הם מתוך אותיות ״אמש״ המעניקות להם כוח רוחני חזק. בשל אותה יכולת לחבר בין שמיים וארץ כמחזיקי קוטב אדמה אוויר, אשר היא מילת חיבור המבטאת את המהות הפנימית שמאחורי הדברים, ההפך מהמילה ראש. בזכות החיוך הרחב והאושר שהם מקרינים לסביבה הם תמיד משדרים אופטימיות ומוקפים חברים שאוהבים אותם. ואהבת לרעך כמוך. אשר באו להזכיר לנו שעלינו לבחור תמיד בקירוב בין האחים, להכניס אורחים בלי חשש ממחסור. ולהשכין שלום מול מצבים בחיי או אנשים, להרחיק ריבים בין השבטים.
תיקון רוחני
התמודדות עם רגשות מורכבים: אשר מוצלחים מאוד ומפחדים להודות בזה מחשש שאם יודו בזה העוצמה שלהם תעלם. אף על פי שהם מאוד מוצלחים ומיוחדים, ישנה חווית ערך עצמי נמוכה במקצת אך היא מוסתרת מהסביבה. עליהם ללמוד לא לקחת אישי, וכך להתגבר מעל הדברים החדשים. בנוסף יש להם עבודה בכל הקשור להתגברות על השכל. אשר בהיפוך אותיות הוא ראש. שבט זה חושב ומנתח יותר מדי. מחשבות על העתיד או על העבר בלופ שאינן מקדמות אותם, ספקות המעכירות את איכות חייהם.
מערכות יחסים מול דמויות נשיות: יש לשבט עניין מתמשך עם מערכות יחסים מול נשים כמו בברכה של לאה ״באשרי כי אשרוני בנות״. יש צורך מאישורים מדמויות נשים בחיים ושווה לבדוק את היחסים גם עם האם. בנות אשר נחשבו יפות מאוד וזווגו עם כוהנים.
אשר ונבואה: אשר בעלי יכולת התחברות לנבואה ועולם הרוח מתוך תוצרי האדמה. הנם קשורים לשמן המשחה, שמן זית ועולם התענוגות. על פי רבי יוחנן שמן זית עוזר למנוע שכחה מרחיק קנאה שנאה ותחרות. ישנו גם צד פחות סימפטי בנבואה, זה של נביאי האשרה שאותם עבדה איזבל אשת אחאב שהחל לעבוד את הבעל. מחנה הצפון היו מכינים את הפתיליות למקדש. שמן על הראש הוא ביטוי לקרבה, שיבת אחים יחד בשלוה ובשלום. ״כשמן הטוב על הראש יורד על זקן אהרון שיורד על פי מידותיו״.
החיים בגדול: ישנה יכולת פנימית להעצים דברים, לטרוף את כל הקלפים ולהנות מכל הקופה. זו נטייה שמצד אחד מראה על הרבה התלהבות והתמסרות לעשייתם, אבל לעיתים יכולים להפוך להיות טרחניים ואובססיביים ולא לדעת איפה לשים גבולות, דבר שיכול להתבטא גם בדיבור (שיכול להיות לא מסונן) וגם בהתנהגויות נוספות.
חוסר הסתפקות בקיים ופזילה הצידה: עלולים להגיע לידי חטאי עבודה זרה, תפנוקים, מרוב אוכל ותענוגות, גסות רוח, רגישים לביקורת, עליהם ללמוד שיעור בנוכחות מלאה בהווה.
״ הנני כאן נוכח/ת במרחב הארץ ובכל פסיעתי מחבר/ת אדמה עם שמיים. יש חוסן פנימי ויכולת התחדשות. הנני בריא/ה ושמח/ה ומאפשר/ת לשפע להיכנס לכל מקום ולהשפיע על כל אדם ומשחרר/ת את הצורך באישורים״
מנטרה לריפוי: מעריכים אותי