שבט גד
גד הוא בנה הבכור של זלפה, שפחת לאה, ובנו השביעי של יעקב. בתורה, דמותו של גד אינה מפותחת באופן נרחב באירועים אישיים, אך הוא זוכה להתייחסות מיוחדת בברכות יעקב ומשה. בברכת יעקב, גד מתואר כ"גדוד יגודנו והוא יגוד עקב", רמז לכוחו הצבאי ויכולתו להתגבר על אויביו. המסורת היהודית מייחסת לשבט גד תכונות של גבורה ולוחמנות. שבט גד, יחד עם שבטי ראובן וחצי שבט מנשה, ביקשו להתנחל בעבר הירדן המזרחי, אזור עשיר במרעה לצאנם. הם התחייבו להיות חלוצים במלחמות הכיבוש של ארץ כנען, מה שמדגיש את כוחם הצבאי ונכונותם להקרבה למען הכל.
ברכות
ברכת רחל בלידתו (בראשית ל׳)
״וַתֹּ֥אמֶר לֵאָ֖ה בגד [בָּ֣א גָ֑ד] וַתִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ גָּֽד״
ברכת יעקב (בראשית מ״ט)
"גָּד גְּדוּד יְגוּדֶנּוּ וְהוּא יָגֻד עָקֵב״
ברכת משה (דברים ל״ג)
״וּלְגָד אָמַר: בָּרוּךְ מַרְחִיב גָּד, כְּלָבִיא שָׁכֵן וְטָרַף זְרוֹעַ אַף קָדְקֹד. וַיַּרְא רֵאשִׁית לוֹ כִּי שָׁם חֶלְקַת מְחֹקֵק סָפוּן, וַיֵּתֵא רָאשֵׁי עָם צִדְקַת ה' עָשָׂה וּמִשְׁפָּטָיו עִם יִשְׂרָאֵל״
- אבא: יעקב
- אמא: זלפה (שפחת לאה)
- תאריך לידה: י׳ חשון
- דגל: אוהל
- אבן בחושן: אחלמה
- צבעים מקושרים: סגול
- נחלה: צפון עבר הירדן, באזור נחל יבוק
- חודש משויך: אלול
- ספירה: יסוד
- אור: חוזר
- יסוד: האוויר שבאדמה
- צד: דרום יחד עם שמעון וראובן
- כמות מפקד במדבר: 45,650
- יום בשבוע: שלישי
- בריאה: צמחים
- כוכב: כוכב
- אות: י׳
- צירוף שם הוויה: ההו"י ההי"א
- חוש: התיקון והמעשה
- מזל: בתולה
- תהילים: צ״ד
- איבר: יד שמאל
- בית: בריאות
תכונות חיוביות
- תלפאטיים
- בא המזל
- סבלנות
- צניעות
- הכלה
- חלוצים
- מכילים וחזקים
- גומלי חסדים
- יכולת קבלת מסרים
תכונות שליליות
- ביישנות
- יכולים להיות חסרי טאקט בדיבור או חדים ופוגעים ללא כוונה
- סגירות
- חולמניות
- נושאי נאמנות ובגידה
- דטרמיניסטים
- בריחה לטשטוש
- העדר גמישות
- סיגוף יתר
- הרס עצמי
- שגעון גדלות
תפקיד רוחני
התפקיד הרוחני של שבט גד מתמקד בתיקון והתחדשות. כבעלי חוש מפותח לשיפור המצב הקיים, הם מהווים מקור של עידוד ותמיכה לאחרים בתהליכי שינוי וצמיחה. שבט גד מייצג את כוח התשובה והרחמים (משוייכים לאלול), ומגלם תכונות של אחריות, ענווה ורגישות. הם פועלים כמנהיגים רוחניים בקהילה, מעודדים התכנסות ויצירת מסגרות תומכות. באמצעות אופטימיות, שמחה וגישה מעשית, הם מסייעים לאחרים להתגבר על מכשולים ולהגשים את הפוטנציאל הרוחני שלהם. תפקידם כולל גם חיזוק הקשר התלפאטי בין אנשים, ובכך מעמיקים את התקשורת הרוחנית בעולם.
תיקון רוחני
התמודדות עם רגשות מורכבים: שבט גד עלול לברוח מרגשות ובעיקר מקומות שקשורים להערכה עצמית שלהם, הם לא מרגישים מספיק טובים ביחס לאחרים. עליהם ללמוד להציף את הפחדים ולא לברוח מהם, דבר שיכול להפוך אותם לבחור לפעול ביחידות ולשדר חוסר רצון לפעול בצוות למרות שמטבעם מטפלים היטב בסביבתם.
סגפנות: אומרים שגד היה כל כך צדיק שנולד מהול, ללא פסולת הטומאה כמעט לא היה זקוק לאוכל כי הייתה בו שלמות. הסוד שבין המן לגד- אומרים שלמן היה טעם כמו ״זרע גד״. מן- מזון לנשמה. כיון שהמן לא נכנס לארץ גם גד לא נכנס. גד ניזונים ממחשבות הבוראות מציאות. עליהם ללמוד להקשיב לצורכי הגוף ולחיות פחות בצמצום ובסגפנות מוגזמת, לעיתים יכולים ממש לחסוך על עצמם במקום לתת את מה שזקוקים לו.
קופצנות פנימית: שבט גד סובל מתסיסה פנימית ורצון לנוע. עליהם לפרוק אנרגיה פיסית כמובא בברכתם את המילה ״גד״ על כל הטיותיה כרמז לחוסר שקט. זקוקים לקרקוע ולחיבור לאדמה ולצמחי המרפא. בנוסף יכולים להיות חדים וחותכים, כידוע שהם נלחמו והרגו את האויב בזרוע אף קודקוד (הורידו בבת אחת את הראש והלב)
בריחה והתבודדות: קיימת נטייה פנימית להסתגרות (כסמל האוהל) ולהתרחקות, כפי שנחלתם היתה מחוץ לשטח ישראל. 10 שנים הם היו מחוץ לביתם כשנלחמו ויצאו חלוצים עד שהאחרון בישראל ישוב לנחלתם (= האוהל) .יש קושי בהתבטאות ועליהם ללמוד לדבר את מה שמרגישים ולצאת מאיזור הנוחות שבו הם פחות משתפים.
מזל: על שבט גד ללמוד להבין שהוא בר מזל ולהאמין בזה. גד= מזל, אבל לעיתים יתפסו למרה שחורה ולעולם אשלייתי שבו הם רואים את עצמם כנחותים מאחרים. החריגות שלהם היא מתנה אדירה ועליהם לקבל את זה שהם יוצאי דופן, ובצורת האוהל שניתנה להם מסוגלים להגן על אחרים.
בזוגיות: קיימת נטייה מסוימת לפזול הצידה ולרצות להתרחב מעבר לגבולות הנורמה והאפשרי. עליהם לעסוק בשיקום הקיים, הבאת שלום בית ותיקון מערכות יחסים קיימות ולא למהר לנטוש או לוותר. הם עלולים לפעמים להיות קיצונים בגישה של שחור לבן אל מול בני הזוג.
״הנני כאן נוכח/ת במרחב הארץ חולם ומדמיין מציאות והיא מתרחשת. הנני שולחת מעטפת הגנה שקופה ובהירה לכל הילת ישראל, עוזר לעם לשמור את האנרגיה פנימה משתמש ברפואת האדמה והצמחים לאיזון רגשי ופיסי ונטרול מזיקים״
מנטרה לריפוי: נותנים לי יחס בוגר ולא מתייחסים אלי כמובן מאליו או עוף מוזר