שבט דן
דן הוא בנה הבכור של בלהה, שפחת רחל, ובנו החמישי של יעקב. בתורה, דמותו של דן אינה מפותחת באופן נרחב בסיפורים אישיים, אך הוא זוכה לתשומת לב מיוחדת בברכות יעקב ומשה. בברכת יעקב, דן מתואר כ"ידין עמו כאחד שבטי ישראל" ומדומה לנחש עלי דרך, תיאור המרמז על תכונות של ערמומיות וחוכמה טקטית.
המסורת היהודית מייחסת לשבט דן תכונות של גבורה ולוחמנות, ומספרת על תפקידו החשוב בהגנה על העם. שמשון הגיבור, אחת הדמויות הבולטות בספר שופטים, היה משבט דן. יחד עם זאת, המדרש מספר שירבעם בן נבט, שהוביל את פילוג הממלכה והקים עגלי זהב, היה גם הוא משבט דן, מה שמצביע על הפוטנציאל הדואלי של השבט.
ברכות
ברכת רחל בלידתו (בראשית כ״ט)
" וַתֹּאמֶר רָחֵל דָּנַנִּי אֱלֹהִים וְגַם שָׁמַע בְּקֹלִי וַיִּתֶּן לִי בֵּן עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ דָּן״
ברכת יעקב (בראשית מ״ט)
״ דָּן יָדִין עַמּוֹ כְּאַחַד, שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל; יְהִי-דָן נָחָשׁ עֲלֵי-דֶרֶךְ שְׁפִיפֹן עֲלֵי-אֹרַח הַנֹּשֵׁךְ עִקְּבֵי-סוּס וַיִּפֹּל רֹכְבוֹ אָחוֹר; לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי ה'״
ברכת משה (דברים ל״ג)
״וּלְדָן אָמַר: דָּן גּוּר אַרְיֵה, יְזַנֵּק מִן הַבָּשָׁן״
- אבא: יעקב
- אמא: בלהה (שפחת רחל)
- תאריך לידה: ט׳ אלול
- דגל: נחש /מאזניים
- אבן בחושן: לשם
- צבעים מקושרים: גווני ירוק וצהוב
- נחלה: דרום מישור החוף באזור יפו. לאחר מכן עבר לאזור אצבע הגליל והגולן בגלל הפלשתים.
- חודש משויך: טבת
- ספירה: נצח
- אור: חוזר
- יסוד: האש שבאוויר
- צד: צפון ליד נפתלי ואשר
- כמות מפקד במדבר: 62,700
- יום בשבוע: ראשון
- בריאה: אור וחושך
- כוכב: שבתאי
- אות: - ע׳
- צירוף שם הוויה: היה"ו האה"י
- חוש: רוגז
- תהילים: פרק נ"ט
- מזל: גדי
- איבר: כבד
- בית: ממשלה
תכונות חיוביות
- חתירה לצדק
- דין
- אנרגטיות
- נוכחות בימתית
- יכולת השפעה נרחבת
- תלפאטיה
- איזון רגשי
- יכולת זיהוי מהירה
- שנינות
- עזרה לסביבה
- יכולת חישה (בני דן חשים)
- יכולות ריפוי
- כושר שכנוע
- שלווה
- מיניות
- השבת אבידות
- הכנעת מזיקים
תכונות שליליות
- ביקורתיות
- לשון חדה
- מפתיעים ולא צפויים
- ציניות
- זלזול
- כעס
- חידוד גבולות
- אגו
תפקיד רוחני
שבט דן ממלא תפקיד רוחני ייחודי כמרפאים וחולמים בעלי אינטואיציה עמוקה. הם מחוברים לחכמת הרוח והנסתר, ומשלבים חושניות עם איזון גופני ורוחני. כוחם טמון ביכולתם להקשיב, להכיל ולרפא בדרכים יצירתיות, תוך יצירת מיניות מקודשת והתמודדות עם ספקות. הם מובילים באהבה וחמלה, מתמירים חושך לאור, ומתמודדים עם האיזון בין טוב לרע באמצעות תנועה פנימית הדומה לספיראלה. חיבורם לאדמה ולתנועה מאפשר להם לנוע בין עולמות ולהביא ריפוי וחידוש לכל מקום אליו הם מגיעים.
תיקון רוחני
האינדיבידואל שבתוכם: ניתן לראות בברכה את תכונות האינדיווידואליסט שבדן: דן ידין עמו- קודם מתחילים בו ורק אחרי כן מוזכרים שבטי ישראל. והמלה כאחד, פירושו, שדן ביחידות כמו יחודו של עולם. כמו דוגמה לכך היא דמותו של שמשון הגיבור משבט דן שביחידות עשה דין בעולם, ולא הוצרך לעזרה. עליהם ללמוד להיפתח לעזרה גם מבחוץ.
התמודדות עם רגשות מורכבים: יש לדן אינדיבידואל חזק מאוד ועם זאת הרצון לעזור לאחרים, לפעמים נסגרים בעצמם ולא משתפים פעולה, מיניות מורכבת רצון לקדושה ועם זאת פתח לטומאה, כמחזיקי חוש הרוגז ״רגזו ואל תחטאו״ לעבור דרך מידת הכעס ממקום מקדם. הדבר בא לידי ביטוי במוטיב הכפילות החוזר ונשנה בתכונות ומאפייני השבט: יש להם 2 נחלות ו2 סמלים ו2 אותיות בשם דבר המעיד על מורכבות.
הנחש הפנימי: הפיכת נחש הטומאה לנחש הקדושה- דן כשמם קשורים למידת הדין ואף על פי כן בברכת לידתם רחל אמרה שאומנם היה דין אך במקביל גם השם שמע בקולה והביא ישועה. עליהם להצמיח את מידת הדין למקומות החיובים, לעזור לאחרים לגבור על היצר הרע. בדן 2 נחשים נחש גדול ונחש שפיפון: ״יהי דן נחש עלי דרך שפיפון עלי אורח״. השפיפון מסמל את הכנעת היצר הרע.
היזכרות בקדושה שבהם: שבט יהודה ודן בנו יחד את המשכן במדבר, בצלאל משבט יהודה היה אמון על היריעות הפנימיות ואהליאב משבט דן על החיצוניות. דן צריכים לזכור שעליהם לפעול בשיתופי פעולה ולתת את המתנה הייחודית שלהם ולא להסתגר. יש חשש מסויים מהעוצמה שלהם שבאה יחד עם התפקיד הרוחני שלהם, כנאמר בברכה ״ויפול רוכבו לאחור״ הם מסוגלים לפגוע באחר.
זוגיות: שבט דן מאוד אינטואיטיביים ופתוחים גם בזוגיות שלהם, מאפשרים ונותנים מרחב לבן זוגם. עליהם ללמוד לגבור על הדין בחייהם הסחות דעת שיכולות להסיט אותם מהדרך (נחלת דן הייתה ליד פלישתים שהייתה נחשבת שטופת זימה) ולחדד את מידת הנאמנות הזוגית שלהם. מי שבא לעזור עם מידותיהם זה שבט יהודה, כמו שבאו שבט יהודה לגשר בין שמשון הגיבור לפלישתים.
״הנני כאן נוכח/ת במרחב הארץ וקורא/ת לכל אבות אבותיי משבט דן לתמוך בי. הנני אוהב/ת לשוטט ולתור אחרי נקודת העניין הבאה שלי. לפגוש ולהפגיש, ליצור ולפעום את ליבי. בחיי מחבר/ת שמיים וארץ. הנני לומד לשחרר הזדהות עם צד מסוים ושואף לדרך האמצע. הנני מבטל כל תעתוע שנקרא בדרכי ובוחר מה שנכון לנשמתי ולייעודי ״
מנטרה לריפוי- מכבדים את הצורך שלי במרחב רגשי שלי ועצמאות ומקבלים את תנועת הניגודים שבי