שבט יששכר
יששכר הוא בנה החמישי של לאה ובנו התשיעי של יעקב. בתורה, דמותו של יששכר אינה מפותחת באופן נרחב כמו חלק מאחיו, אך יש לו מקום משמעותי בברכת יעקב ובברכת משה. יששכר מתואר כבעל נטייה ללימוד תורה ולחכמה. בברכת יעקב, הוא מדומה לחמור גרם רובץ בין המשפתיים, תיאור המפורש כמייצג את כוחו ונכונותו לשאת בעול לימוד התורה. המסורת היהודית מייחסת לשבט יששכר תכונות של חכמה, לימוד ויכולת להבין את העתים. בספר דברי הימים, מוזכר כי מבני יששכר היו "יודעי בינה לעתים".
ברכות
ברכת לאה בלידתו (בראשית כ״ט)
"וַתֹּאמֶר לֵאָה נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשכָר.״
ברכת יעקב (בראשית מ״ט)
״יְשָּׂשכָר חֲמֹר גָּרֶם רֹבֵץ, בֵּין הַמִּשְׁפְּתָיִם; וַיַּרְא מְנֻחָה כִּי טוֹב וְאֶת-הָאָרֶץ כִּי נָעֵמָה וַיֵּט שִׁכְמוֹ לִסְבֹּל וַיְהִי לְמַס-עֹבֵד״
ברכת משה (דברים ל״ג)
״וְלִזְבוּלֻן אָמַר: שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ וְיִשָּׂשכָר בְּאֹהָלֶיךָ. עַמִּים הַר יִקְרָאוּ שָׁם יִזְבְּחוּ זִבְחֵי צֶדֶק, כִּי שֶׁפַע יַמִּים יִינָקוּ וּשְׂפוּנֵי טְמוּנֵי חוֹל״
הקישור לספירת בינה (דברי הימים א, פרק י״ב)
״מִבְּנֵי יִשָּׂשכָר יוֹדְעֵי בִינָה לַעִתִּים לָדַעַת מַה יַּעֲשֶׂה יִשְׂרָאֵל רָאשֵׁיהֶם מָאתַיִם וְכָל אֲחֵיהֶם עַל פִּיהֶם״
- אבא: יעקב
- אמא: לאה
- תאריך לידה: י׳ באב
- דגל: חמור, שמש וירח
- אבן בחושן: ספיר
- צבעים מקושרים: כחול כהה
- נחלה: עמק יזראעל
- ספירה: גבורה/ בינה
- אור: ישר
- יסוד: האדמה שבאש
- צד: מזרח
- כמות מפקד במדבר: 54,400
- יום בשבוע: חמישי
- בריאה: עופות
- כוכב: נוגה
- אות: - ו׳
- צירוף שם הוויה: יהה"ו אהה"י
- חוש: הרהור
- תהילים: צ״ה
- מזל: שור
- איבר: כליה ימנית
- בית: רכוש
תכונות חיוביות
- יכולת לשאת באתגרים
- הבנה של סיבה ותוצאה (יש-שכר)
- התגברות על מכשולים וכישלונות
- פרקטיות ותכליתיות
- יציבות
- נאמנות
- טקטיות
- דיוק וחתירה לפרטים
- חוש ניהולי וטכני
- אינטלקט
- חוש כלכלי, מניות, אנשי כספים
- יכולת ברכה לשמירה והגנה
- שקולים
- יודעי סודות קודש רבים
תכונות שליליות
- איטיות
- ניתוח יתר
- סגירות
- העדר גמישות
- מצבי רוח משתנים
- נטייה לחומר
- כל העולם על הכתפיים שלי
- קמצנות
- כבדות
- דוגמטיות
- חוסר חשק
תפקיד רוחני
שבט יששכר באים ללמד כיצד לחבר את הנשמה הרוחנית אל תוך הגוף הפיסי, ולחבר באופן ראוי בין רוח לחומר. תפקידם לעודד את הסובבים אותם שיש שכר לפעולתם, ולא לפחד מדרכים קשות. יודעים רזי תורה ומבינים את העומקים שאינם תמיד נגישים לאחרים. יש בהם כוח עמידות וסיבולת גבוהה המאפשרת להם לסחוב את החיים ולא להתייאש. יששכר נולד כתוצאה משיתוף פעולה בין רחל ולאה, והוא ראי לשיתופי פעולה מבורכים שיש בהם מן התועלת עבור שני הצדדים.
תיקון רוחני
התמודדות עם רגשות מורכבים: תפיסת עולם יכולה להיות מאוד שחור-לבן, נטייה להרס עצמי ובריחה, עליהם לפתח חיבור עמוק יותר לרגשותיהם, לשאוף לעולם רגש מאוזן ולצאת ממצבי גאות ושפל, לדעת לבקש עזרה.
תפיסת הגוף: יכול להיות עיסוק רב עם הגוף הפיסי או מאידך הזנחה (מצבי קיצון) עליהם לשים לב שהם לא נוטשים את הרוח ויודעים לאזן.
שיתופי פעולה וברטרים: יששכר וזבולון הם הדוגמה לברטר הראשון התורה, שבה כל שבט עשה את מה שטוב בו (יששכר- לומד תורה בהתמדה, זבולון- אחראי על הפרנסה), בנוסף בברכה שלהם מוזכרים ״בין המשפתיים״ ישנה יכולת טובה לתקשר מילולית ולייצר שיתופי פעולה.
תקשורת וניידות: זהו שבט שנמצא בתנועה, ובעל תקשורת טובה וממוקדת אבל לעיתים לא רוצים לצאת מאזור הנוחות (האבן שלהם היא ספיר מלשון לספר). יששכר הם סוד התורה שבע״פ, מלאי פלפולים, פולמוסים ואוהבים לדבר.
זוגיות: יהיו מעשים ותכליתיים, ישאפו להינשא ולהקים בית, נאמנים, רכושנים.
״הנני כאן נוכח/ת במרחב הארץ וקורא/ת לכל אבות אבותיי משבט יששכר לתמוך בי . הנני פוסע/ת צעד צעד, בבטחה ובאמונה שיש שכר לכל פעולה מעשה או מחשבה. בהליכתי משתחררת כל חומריות שאינה משרתת אותי, מגבילה או לוחצת. אני לומד/ת להתחבר אל הרוח שלי. הנני מקבלת את המצבים המשתנים בחיי ולומדת לחלוק עומסים עם הסביבה״
מנטרה לריפוי-מתייחסים ומתחברים אליי ברכות ובנעימות