שבט יהודה
יהודה הוא בנו הרביעי של יעקב מלאה. בתורה, דמותו של יהודה מתפתחת באופן משמעותי לאורך הסיפור. בתחילה, הוא מעורב במכירת יוסף, אך מציע למכור אותו במקום להרגו. מאוחר יותר, יהודה מגלה מנהיגות ואחריות כאשר הוא מתערב להצלת בנימין במצרים ומוכן להקריב את עצמו במקומו. פרשת תמר מדגישה את יכולתו להודות בטעות ולקחת אחריות. יעקב מברך את יהודה בברכה מיוחדת, המנבאת את מלכות בית דוד שתצא מזרעו. יהודה הופך לשבט המוביל בעם ישראל, וממנו יוצאת המלוכה בישראל.
ברכות
ברכת לאה בלידתו (בראשית כ״ט)
"ותַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת יְהוָה עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת.״
ברכת יעקב (בראשית מ״ט)
״יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ, בְּנֵי אָבִיךָ; גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ; לֹא-יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי-יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים; אֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירֹה וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשׁוֹ וּבְדַם-עֲנָבִים סוּתֹה; חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן וּלְבֶן-שִׁנַּיִם, מֵחָלָב״
ברכת משה (דברים ל״ג)
״וְזֹאת לִיהוּדָה וַיֹּאמַר: שְׁמַע ה' קוֹל יְהוּדָה וְאֶל עַמּוֹ תְּבִיאֶנּוּ, יָדָיו רָב לוֹ וְעֵזֶר מִצָּרָיו תִּהְיֶה״
- אבא: יעקב
- אמא: לאה
- תאריך לידה: ט״ו סיון
- דגל: אריה
- אבן בחושן: נפך
- צבעים מקושרים: אדום
- נחלה: ירושלים ודרומה
- חודש משויך: ניסן
- ספירה: חסד/ הוד
- אור: ישר
- יסוד: המים שבאש
- צד: מזרח
- כמות מפקד במדבר: 74,600
- יום בשבוע: רביעי
- בריאה: המאורות הגדולים והקטנים
- כוכב: חמה
- אות: - ה׳
- צירוף שם הוויה: יהו"ה אהי"ה
- חוש: דיבור
- תהילים: קי״ד,צ״ב
- מזל: טלה
- איבר: רגל ימין
- בית: חיים
תכונות חיוביות
- ראש גדול
- הודיה
- ידיים חזקות
- עוצמה
- סדר
- יכולת לחבר אנשים למבנה
- אותנטיות
- חתירה בלתי מתפשרת אחרי האמת
- הנהגה מתוך חיבור ללב
- כבוד
- יכולת להודות בטעויות
- ראיית על
- אינטואיציה
- יצירתיות
תכונות שליליות
- יהירות
- ביקורתיות יתר
- השתלטות רגשות על השכל, אמוציות
- התנשאות
- כוחניות
- קושי בהקשבה
- ריכוז עצמי
- תאוות
- רגשות אשם
- נטייה להיעלבויות
- העדר אהבה עצמית
תפקיד רוחני
שבט יהודה נבחרו על מנת להנהיג את עם ישראל המאוחד מבחינה רוחנית ומעשית, הנהגה מכוח המחשבה אל הדיבור והמעשה. יש בהם שילוב של גבורה ותעוזה ומגינים על פני עם ישראל ממזיקים, יכולת תכנון ארוכת טווח וראיית הדברים מלמעלה. תפקידם לעורר בכל אדם את תודעת ההודיה הפנימית כלפי המציאות ובורא עולם ולהזכיר לנו שגם מתוך חוסר השלמות והאתגרים על האדם להודות על חייו. השבט מלא רצון להעניק ולתת, אך לעיתים צריך ללמוד לווסת את כוחם בצניעות ולהיות קשובים לרחשי וצרכי הסביבה.
תיקון רוחני
התמודדות עם רגשות מורכבים: פחד מעוצמת יתר שלהם (ולכן יכולים דווקא להתכנס ולא לדבר), פחד מבגידה וערעור באמון, קושי להכיל תסכולים
הכלל אל מול האחד: יהודה נושאים תדר קולקטיבי וקשורים לכל האחים אך יש בהם מקום שזקוק לשקט ולבד ועליהם לאזן בין השניים
חיבור ללב: שבט זה קשור למערכת הדם, ולזרימה הפנימית של יסוד האש ולכן עשייתם חייבת להיות מחוברת לרצון הפנימי מבלי לזייף ייתכן ויצטרכו לבחור דברים שונים ממה שהחברה מצפה.
זוגיות: יכולים לעיתים לכפות את עצמם על סביבתם או לא להיות מספיק קשובים, אוהבים תשומת לב. או להיות הצד שנותן יותר. שימו לב שבשבט יהודה הנשים מודגשות כאלו המחזרות אחרי הגברים (רות ובועז, תמר אחרי יהודה).
יצירתיות: שבט שזקוק לביטוי פנימי הן באמצעות קול, כתיבה, ציור אמנות וכו׳.
איזון פנימי: לשים לב שיש קצר בין הרצון להנהיג ולהעביר ידע לבין הדרך. לפעמים מרוב שרוצים להעניק הם לא מספיק קשובים לסביבה, או יכולים להיתפש כמתחנפים (זו לא חנופה זה רצון להיטיב אך לא תמיד הסובבים מבינים את זה ככה).
״הנני כאן נוכח/ת במרחב הארץ אהוב/ה על ידי הסביבה. וקורא/ת לכל אבות אבותיי משבט יהודה לתמוך בי אני מתחבר/ת בקלות לאנשים מבלי שיירתעו או יחושו מאוימים מקיומי. אני רואה דברים מזווית גבוהה ללא הזדהות ופועלת לחבר ולאגד נשמות יחד. קולי הפנימי הופך לקולי החיצוני. אני נשמע/ת בעולם״
מנטרה לריפוי: אוהבים אותי, אני אוהב את עצמי